Datasektens forum
19 oktober, 2018, 08:27:32 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: Datasekten - där verkligheten blir till drömmar!
http://datasekten.blinkenshell.org/

Startsida   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Årsmöte 27 maj 16:10  (läst 572 gånger)
Hitsuchi
*
Antal inlägg: 8

« skrivet: 12 maj, 2014, 19:35:35 »

Då var det dags för det årliga spektaklet då saker går vettigt till en viss del av tiden. Med andra ord, årsmöte!

Årsmötet (för vilken lokal ej bestämts - samling i datasektionen några minuter innan) kommer att hållas den 27/5 kl. 16:10.

Motioner lämnas till styrelsen (Hitsuchi, Kahiron, Zw3n) eller läggs upp allmänt i tråden senast en vecka innan mötet.

http://datasekten.blinkenshell.org/Stadgar_sekten_motionsstopp.pdf

Ha ett bra extraliv!
Loggat
Yaiban
**
Antal inlägg: 33

« Svara #1 skrivet: 23 maj, 2014, 14:07:47 »

Hej, synd att jag inte lade upp denna motion tidigare, eftersom att det nu är försent. Men i sann demokratisk anda yrkar jag på att ni kan votera om ni ska votera om denna motion trots att den kom sent. Jag såg Peters (?) förslag om att alla hedersmedlemmar/exsektare skulle betala medlemsavgift. Detta är ett fantastiskt förslag, i och med att sekten funnits rätt länge. Ska man då räkna med medlemmarna från radio-sektionen eller vad datasekten kallades innan? Det kan bli rätt många iom att rötterna ligger någonstans runt 40-45 år tillbaka. Ni kommer bli rika!

Jag föreslår som ett lite mindre drastiskt förslag att ta bort rösträtten för exsektare. Jag tror inte att exsektare är ett problem, de var aldrig ett problem när jag var ordförande och de ska inte vara ett problem. Ärligt talat tror jag inte exsektares rösträtt spelar någon roll, alls. Men det kanske känns konstigt för er att potentiellt (om än försumbart sannolikt) 300 exsektare dyker upp med majoritet. Däremot anser jag att det inte finns någon anledning att inte låta exsektare lägga in motioner, eller komma och säga hej alternativt berätta historier om när drakarna styrde på berzan.

Som en fotnot. Jag fick höra att det var två exsektare som varit otrevliga nyligen och jag vet att den ena av dessa fick alla sina (4) motioner avslagna alla på en gång tack på begäran av ytterligare en exsektare under årsmötet för 2 år sedan. Om det kommer otrevliga hedersmedlemmar till skolan som kan skada sektens verksamhet så kan styrelsen utesluta dem.
Loggat
riiga
Riktigt old school
Antal inlägg: 255

« Svara #2 skrivet: 24 maj, 2014, 23:43:44 »

Jag föreslår som ett lite mindre drastiskt förslag att ta bort rösträtten för exsektare. Jag tror inte att exsektare är ett problem, de var aldrig ett problem när jag var ordförande och de ska inte vara ett problem. Ärligt talat tror jag inte exsektares rösträtt spelar någon roll, alls. Men det kanske känns konstigt för er att potentiellt (om än försumbart sannolikt) 300 exsektare dyker upp med majoritet. Däremot anser jag att det inte finns någon anledning att inte låta exsektare lägga in motioner, eller komma och säga hej alternativt berätta historier om när drakarna styrde på berzan.
Genialiskt! Förpassa exsektare till någon sorts andraklassens medlemmar och låt dem lägga förslag men inte rösta om dem!  Arg

Jag fick höra att det var två exsektare som varit otrevliga nyligen
[källa behövs]

ena av dessa fick alla sina (4) motioner avslagna alla på en gång tack på begäran av ytterligare en exsektare under årsmötet för 2 år sedan.
Alla var tramsmotioner. Lite humor måste man ha. Jag har inte lagt någon motion sedan förra året, och då var det en seriös. Jag planerar inte att lägga några motioner i framtiden heller. Ingen annan exsektare har såvitt jag vet lagt någon nämnvärd motion för den delen heller.

Om det kommer otrevliga hedersmedlemmar till skolan som kan skada sektens verksamhet så kan styrelsen utesluta dem.
Tur att de inte hänt ännu, och sannolikheten att det skulle inträffa är ytterst liten. Tror snarare att vissa nuvarande sektare behöver lära sig att tänka klart snarare än låta sig styras av sina känslor.
Loggat

Kom för övrigt ihåg, att en telefonering alltid åsamkar mottagaren större besvär än ett skriftligt meddelande.
Kahiron
**
Antal inlägg: 42

« Svara #3 skrivet: 25 maj, 2014, 23:04:49 »

Fick själv uppfattningen att den generella åsikten gällande exsektares rösträtt sist det kom på tal var att den bör stanna. Det sagt, finns det folk och fä i sekten som nu försöker tolka nuvarande stadgar som att de [exsektarna] ej skulle ha rösträtt. Får bara hoppas det inte blir ett ämne som tas upp år efter år...
Loggat

Smaken är som baken; min är finare.
HärJ
Riktigt old school
Antal inlägg: 202

« Svara #4 skrivet: 26 maj, 2014, 16:22:45 »

Vem är denna Peter? Hur ser hans förslag ut?

En liten korrigering i original utlåtandet av Yaiban. Sekten har alltid hetat Sekten. Nja, kanske inte alltid, men varianter på Datasektionen. Radiosektionen som nämns var en sektion som kort och gott sände radio. På den tiden hade skolan internradio.

Jag kan personligen tycka, i egenskap av exsektare, att betala medlemsavgift för att komma förbi 2-3ggr/år känns lite spännande. Det skulle nog snarare innebära att jag klipper navelsträngen till Sekten. Många skulle nog argumentera för att det är något som redan borde skett. Dock vill jag minnas att det var ett roligt inslag i den annars så monotona vardagen när något gammalt och lätt mögligt kom förbi och berättade om hur det var förr. Om detta har eskalerat så att det blivit ett problem så kan man ställa sig frågan; hur hamnade vi här?

Angående exsektarens rösträtt så är det en smaksak. Eftersom hedersmedlemmar inte nämns någonstans mer än under "1§ Medlemskap" och "9§ Motioner". Man skulle kunna argumentera för att en medlem och en hedersmedlem inte är samma sak. Hedermedlemmen verkar då bara vara någon form av "klapp på axeln". Dock kan han motionera, eller snarare är tvungen(?).

Om man anser att hedermedlem och medlem är samma sak, så har hedermedlemmen samma rättigheter och skyldigheter som medlemmen. Enligt "2§ Medlemmars rättigheter och skyldigheter" så ska medlem betala medlemsavgift. Det medför dock att hedersmedlemskapet är årsbaserat. Då behöver inte Peter motionera.

Generellt sagt kan man säga att stadgarna är väldigt roliga att läsa. De skulle må bra av lite språklig uppfräschning. Eftersom jag kommer från en svunnen tid då sekten styrdes utan några egentliga stadgar har jag inte riktigt läst dem förut. En fascinerande läsning må jag säga. Jag funderar på om jag nu brutit mot 9§ genom att inte motionera? Jag tolkar det lite som att att det är ålagt mig att nyttja rätten att motionera. Verkar jobbigt.

Själv kommer jag inte kunna närvara imorgon. Lycka till med mötet!

TL;DR?
Stadgarna går att tolka på två sätt, Antingen är medlem och hedersmedlem samma sak, eller så är de det inte.
Stadgarna skulle behöva en genomgång för att undanröja diverse missförstånd.
riiga borde lära sig att veta hut!
Loggat

6*9=42
riiga
Riktigt old school
Antal inlägg: 255

« Svara #5 skrivet: 26 maj, 2014, 17:14:48 »

Vem är denna Peter? Hur ser hans förslag ut?

Finns att beskåda här: https://imgur.com/a/b5pSw
Loggat

Kom för övrigt ihåg, att en telefonering alltid åsamkar mottagaren större besvär än ett skriftligt meddelande.
Cat Ears
Old school
Antal inlägg: 143

« Svara #6 skrivet: 27 maj, 2014, 20:25:37 »

Det är ju rätt så mycket som Peter kommer med. Som jag förstod det, efter en kort pratstund med folk som varit på mötet, så antingen vattnades motionerna ned eller inte gick igenom. Just nyckelbärar-motionen tyckte jag väl var lite överdådig. På min tid så var det styrelsen som bestämde såna triviala ärenden. Det kanske kan verka som att nyckeln är en symbol av tillit och har något värde utöver att kunna låsa upp sektdörren men då jag var ordförande så handlade det om att välja ut någon som var där ofta, inte skulle slarva bort den och gick i en klass som hade ledigt under tider då styrelse inte var där. Detta brukade, enligt tradition, ske efter vinterlovet då ettorna satt sig in lite och styrelse kunnat göra ett bra val först efter att en viss tid (typ en termin). Jag kan se att man vill skriva in det i stadgarna men ser inte riktigt att det behövs då man kommer behöva formalisera det hela och med tanke på tidigare yttrade tvetydigheter i stadgarna (som skapats under 40 år) så är en till paragraf det sista den behöver, speciellt när det redan finns en, enligt mig, tydlig tradition.

Angående hedersmedlemmar så vill jag hålla med HärJ. Att se hedersmedlemmar på mötena var roligt, speciellt om det var folk som man kände sedan innan. Att låta hedersmedlemmar rösta och motionera kanske är fel ur en föreningsmässig synpunkt men i min erfarenhet så förlorar man ofta genom att formalisera allt och allting och den enda negativa effekten jag sett av det är att det kommits med flumförslag en gång, där samtliga slogs ner. Om man väger hedersmedlemmars tillförsel av kunskap --vill minnas att HärJ m.f. deltagit i en del möten och kunnat hjälpa till med sakfrågor angående hur möten ska hållas och diverse roliga berättelser-- mot flummotioner så tror jag att de positiva aspekterna överväger de negativa. Om det skulle bli ett problem att exsektare tar över skolan så kan man säga till personal att elever som tidigare gått på skolan stör nuvarande verksamhet, med tanke på att (rent regelmässigt) så får endast elever och personal vistas på skolan under vanliga tider.

Om man nu ändrar stadgarna till att man måste betala som hedersmedlem så skulle jag se det som ett angrepp mot de som tidigare gått på skolan men fortfarande vill svänga förbi någon gång då och då för att säga hej. Till skillnad ifrån vanliga medlemmar så är hedersmedlemmar inte elever på skolan och då hänger de inte i sekterna hela dagarna. Varför skulle de betala medlemskap för att vistas på skolan när de oftast inte är där? Och som Yaiban nämner, hur ska detta kontrolleras ens? Om man nu som hedersmedlem tvingas att betala så kommer det ju, utan tvekan, få äldre medlemmar att distansiera sig ifrån sekten. Varför ska man gå till sekten om det första man möter i tamburen är en påminnelse om att man inte betalat 20 spänn? Tack för den, liksom.

Nu har ju årsmötet varit och jag kan inte påverka så mycket men jag vill lämna kvar min åsikt så att senare generationer kan se den. Jag vet att under nuvarande årsmöte så hade riiga planerat att komma men uteblev, Xanatos och The Revanschist (andra Riiga) var förbi och Revanschist lade fram en motmotion mot en av Peters motioner som gick igenom.
Loggat
Sidor: [1]
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!