Datasektens forum
20 november, 2019, 10:03:44 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
Nyheter: Datasekten - där verkligheten blir till drömmar!
http://datasekten.blinkenshell.org/

Startsida   Hjälp Sök Logga in Registrera  
Sidor: [1]
  Skriv ut  
Författare Ämne: Diskussion angående idé om borttagning av rösträtt för hedersmedlemmar  (läst 1281 gånger)
4711
*
Antal inlägg: 8

ATii

« skrivet: 16 oktober, 2013, 16:10:19 »

Jag har skapat en tråd på Datasektionens subreddit då det är mycket enklare att följa en debatt där en i ett forum som det här, men givetvis kan man även diskutera här.

http://www.reddit.com/r/datasekten/comments/1okqra/diskussion_ang%C3%A5ende_id%C3%A9_om_borttagning_av/
Loggat
Galimo
*
Antal inlägg: 8

« Svara #1 skrivet: 16 oktober, 2013, 16:23:58 »

Jag vet inte hur det vart med hedersmedlemmar förut men idag var det inga problem.
Dessutom tror jag att hedersmedlemmar inte kommer dyka upp om de inte har rösträtt
och det är ganska kul för mig som etta att höra gamla historier
Loggat

Bävrar är fina
riiga
Riktigt old school
Antal inlägg: 255

« Svara #2 skrivet: 16 oktober, 2013, 17:29:46 »

Om möjligheterna för hedermedlemmar att rösta försvinner tror jag att väldigt få är intresserade av att vara med och agera funktionärer på eventuellt BP och andra framtida aktiviteter...
Loggat

Kom för övrigt ihåg, att en telefonering alltid åsamkar mottagaren större besvär än ett skriftligt meddelande.
Kahiron
**
Antal inlägg: 42

« Svara #3 skrivet: 16 oktober, 2013, 20:26:04 »

Måste säga att jag inte ser någon nämnvärd validitet i argumenten för att frånta dem rösträtten... Vad jag uppfattat är att tankarna ligger i att hedersmedlemmar saknar nödvändig insyn i sekten för att förstå situationer och behov, samt att rösträtten rent principiellt borde fråntas för att det i teorin ger en ständigt ökande väljarbas. I proclaim BS.

Vad vi sett tidigare begär exsektare att få en ordentlig redogörelse av situationen när helst en votering blir relevant i större frågor, och närmast uteslutande röstar därefter, oftast på samma sida som majoriteten av sektens nuvarande medlemmar. I vissa fall skulle jag faktiskt vilja hävda att de är mer insatta/har mer förkunskaper om situationen än många röstberättigade gymnasiesektare. Vill minnas att vi haft voteringar där det för exsektare räckt med en saklig och tvåsidig sammanfattning av situationen, samtidigt som ännu-inte-ex-sektare varit så dåligt insatta att de rent av haft svårt att se själva dilemmat som voteringen i fråga gällt... Därtill utgör de ju den mest aktiva gruppen här på forumet, i skypegruppen och -om någon nu kan benämnas som aktiv på den- IRC-chatten. Det är på internet problemen diskuteras, det är på internet hedersmedlemmarna har sin datasekt. Exsektare är inte insatta i sektens aktuella situation? Glöm det.

Att man av rent principiella skäl skulle frånta dem deras rösträtt ser jag ingen vidare poäng med till att börja med. "De påverkas inte av besluten, så de borde inte få vara delaktiga i dem heller?" Visar väl nästan mer på deras hängivenhet till sekten, de hedersmedlemmar som dyker upp på möten eller under terminerna är några av de som bryr sig mest om sekten. Och vad gäller argumentet att det stoppar Riiga från att lägga fram tidskrävande motioner, vill jag hävda att han drastiskt dragit ner på dessa den sista tiden (drog bara fram en större motion förra mötet vad jag kan dra mig till minnes, och den tjänade ett seriöst syfte). För övrigt hoppas jag att jag inte behöver påpeka hur ofta hedersmedlemmar kommit med hjälpsamma förslag, rättat styrelser som inte vetat hur möten hålls, utgjort ett referenssystem för hur sekten tidigare hanterat problem, eller på andra vis kommit med faktisk, relevant och ofta användbar rådgivning, inte minst under årsmöten. Ursäkta mig om jag i ett sådant läge inte ser poängen i att försöka driva bort dem.

TL;DR
Hedersmedlemmar resonerar vettigare kring voteringar än genomsnittssektaren, ofta med insyn över förväntan. Dessutom vet de skit.
Låt dem rösta.
Loggat

Smaken är som baken; min är finare.
Sidor: [1]
  Skriv ut  

Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!